Ved dine elever, hvorfor deres feed på Youtube er fyldt med så meget underholdende indhold, der passer til lige netop dem? Ved de, hvordan og hvorfor genren shorts fra Youtube er designet, som den er? I dette forløb bliver eleverne bevidste om en af de genrer, de støder på, på et af de mest populære sociale medier, Youtube. De lærer, hvordan algoritmerne på Youtube og brugerens adfærd hænger sammen, og at der er tre særlige måder, vi omgås algoritmer på. I forløbet skal eleverne både undersøge og producere ’shorts’, samt lære om begrebet algoritmisk literacy gennem et dialogbaseret brætspil.
Forløbet består af fire trin:
- Detektivundersøgelse af Shorts
- Algoritmisk literacy-spil
- Produktion af shorts
- Opsamling ud fra dataprocesmodel
I detektivundersøgelsen har vi screencastet tre videoer af shorts fra en autentisk youtubebrugers feed. Eleverne skal undersøge, hvordan feedet ændrer sig, efter at brugeren i videoen interagerer med feedet. Gennem undersøgelserne bliver eleverne opmærksomme på, at algoritmen er programmeret til at vise brugeren mere af det indhold, som brugeren interagerer mest med.
I spillet Algoritmisk literacy skal eleverne samarbejde om at gennemskue 11 forskellige cases, der alle handler om personers forskellige måder at vide noget om algoritmer, føle algoritmers tilstedeværelse eller gøre noget med algoritmer. Spillet lægger op til dialog, argumentation og refleksion.
I produktionen af shorts skal eleverne selv være aktive producenter af genren shorts i programmet WeVideo. Ved at producere sig til erkendelse får de både erfaringer med genrens opbygning og modaliteternes funktion. De lærer at tage stilling til hensigtsmæssig brug af modaliteter i både egen og andres shorts.
Slutteligt rundes forløbet af med en opsamling og en rød tråd tilbage til dataprocesmodellen, som er gennemgående for forløbene i teknologiforståelse i dansk.