Digital teknologiforståelse for alle

Vi undersøger, hvordan digital teknologiforståelse kan nå ud til alle uanset deres baggrund.

Formål

Gruppens overordnede målsætning er at undersøge, hvordan læringsmiljøet i digital teknologiforståelse kan fremmes, så der skabes rum for diversitet og multible deltagelsesmuligheder. Mere specifikt undersøger vi:

  • Hvilke pædagogiske, didaktiske og materielle strategier kan bidrage til dette læringsmiljø?
  • Hvordan styrkes et fagligt læringsmiljø, hvor der er særligt fokus på digital myndiggørelse?

Teori og metode

På baggrund af reviewarbejde og inspireret af Universal Desing for Learning (UDL) vil vi udvikle designs, der lader os undersøge, hvordan vi skaber deltagelse, engagement og læring i hele elevgruppen. Vi arbejder med et situeret perspektiv og de fem aspekter; engagement, indtryk, udtryk, rum & teknologi.

Der vil både vil være designs der går i dybden med enkelt-elementer i den samlede læreproces (det kan være specifikke digitale teknologier, lærerroller, indretninger, formidling af læreproces-forståelser etc) og det kan være designs, der udvikler og undersøger mere samlede forståelser og praksisser i læringsrummet, herunder også mere generelle deltagelsesaspekter, der bæres ind i læringsrummet som køn, klasse og funktionsnedsættelse.

Vi bidrager med pædagogiske, didaktiske og materielle forståelser af hvordan undervisning og læring af teknologiforståelses kan etableres så så mange elever som muligt gives mulighed for at tilegne sig det nye faglige stof og de nye faglige praksisser.

Faglig ledelse

Vibeke Schrøder

Vibeke Schrøder

Lektor, Ph.d.

Københavns Professionshøjskole

+45 4189 7868

vs4@kp.dk

Faglige udviklere

Jesper Homann

Jesper Homann

Pædagogisk konsulent

CFU, VIA University College

Laura Emtoft

Laura Emtoft

Docent, Ph.d.

Professionshøjskolen Absalon

Karin Dyrendom

Karin Dyrendom

Pædagogisk konsulent i IT-didaktik

CFU, Københavns Professionshøjskole