Kunne du godt tænke dig at hjælpe dine elever med at gennemskue sociale medier?
I dette introducerende forløb skal I arbejde med elevernes begyndende forståelse for samspillet mellem sociale medier, data og algoritmer. Gennem forskellige tekster som Anders And, fagtekster og korte videoer får I viden og historier, I kan arbejde med. Eleverne skal spille kortspillet Datafisk og i forlængelse heraf bygge en prototype på et socialt medie. Forløbet rundes af med en opsamlende aktivitet, hvor I skal bruge dialogkort og en plakat.
Formålet med de forskellige aktiviteter er at give eleverne en grundlæggende viden, som danner afsæt for de tre efterfølgende undervisningsforløb om indtryk, udtryk og aftryk med data. Gennem alle fire undervisningsforløb lavet til fagmødet mellem dansk og teknologiforståelse er der indtænkt en progression, som understøtter elevernes literacykompetencer og kundskaber, engagement og myndighed.
Så gå i gang og klæd eleverne på til at blive bevidste om data, datahøst og algoritmer på sociale medier.