Den 3. april 2025 inviterer Videnscenter for Digital Teknologiforståelse til konference om AI og andre digitale metoder i undervisningen på gymnasiet.
I en tid, hvor kunstig intelligens og digitale teknologier transformerer undervisningspraksis på både gymnasier og videregående uddannelser, er der behov for at såvel gymnasieundervisere, ledere i gymnasiet, universitetsuddannelser, politiske beslutningstagere og forskere bringes sammen. Derfor inviteres gymnasielærere, fagkonsulenter og ledere til at deltage i konferencen, for at få inspiration og indsigt i fremtidens undervisning. Konferencen “AI i gymnasier – og andre nye digitale metoder til fagfornyelse” vil præsentere både muligheder og udfordringer ved at integrere generativ AI og andre digitale værktøjer i undervisningen. Konferencen afholdes af Videnscenter for Digital Teknologiforståelse i samarbejde med Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasier og IT-Vest på Aarhus Universitet.
Internationale eksperter sætter dagsordenen
To prominente forskere fra den internationale uddannelsesscene vil dele deres viden og erfaringer på området i deres keynotes.
Dr. Leigh Ann DeLyser, direktør for Center for Education Research & Innovation ved SRI Research Institute i Silicon Valley, bringer sin omfattende ekspertise inden for datalogi- og STEM-uddannelse til konferencen. Som tidligere K-12 underviser og forsker har DeLyser stor erfaring med at udvikle og implementere teknologibaserede undervisningsformer, der fremmer lighed og kvalitet i uddannelse. Hendes arbejde har tidligere inspireret nationale strategier for at øge deltagelsen i STEM-fag, og hendes banebrydende forskning fortsætter med at påvirke globale uddannelsesinitiativer.
Dr. Aman Yadav fra Michigan State University, en international førende stemme inden for computational thinking i uddannelse, vil også dele sine indsigter. Gennem sit arbejde med at hjælpe lærere med at integrere computerværktøjer og metoder i undervisningen har Yadav skabt nye tilgange til, hvordan lærere kan gøre kodning og computational thinking relevant og meningsfuldt for elever i forskellige fag.
Workshops og faglige diskussioner
Konferencen tilbyder 9 hands-on workshops, hvor deltagere kan afprøve nye digitale metoder og undervisningsformer i syv forskellige fag, lige fra matematik og musik til dansk og erhvervsøkonomi. Fokus vil være på at forstå, hvordan teknologier som generativ AI kan bruges til at styrke både elevernes faglige læring og deres teknologiske forståelse.
Deltagerne får også mulighed for at diskutere med kollegaer, fagkonsulenter og forskere, og drøfte fremtidens teknologiforståelse. Foruden inspiration og konkrete værktøjer giver konferencen en unik mulighed for at netværke med både danske og internationale eksperter inden for feltet.
Pris
Det koster 600 kr. pr. person inkl. forplejning at deltage i konferencen.
Du kan læse mere om konferencen, se programmet og tilmelde dig her.