Formål
Nye fag og fagligheder får deres liv og gennemslagskraft i den daglige undervisning på landets skoler. Det er derfor afgørende, at teknologiforståelse udvikles i og med den daglige undervisning på skolerne og i samskabelse med både elever og lærere. På den måde sikres en faglighed og didaktik, der er meningsfuld og relevant i praksis.
Dette delprojekt samarbejder med fem folkeskoler og alle andre delprojekter i videnscentret om at udvikle og beskrive de metoder og tilgange, der kan sikre denne ambition.
Hvordan kan lærere og elever samarbejde med forskere om at udvikle et nyt dansk fag og faglighed?
Traditionelt bygger skolens fag på veletablerede fagtraditioner med tilhørende faglige foreninger og fora, hvor erfaringer fra skolens praksis løbende blandes med viden og forskning i udvikling af fagenes indhold og didaktik på både læreruddannelsen og i skolen. Nye fag og fagligheder mangler ofte både fagtradition og den organiserede kobling mellem skolens praksis, læreruddannelse og -kompetencer, og viden og forskning, hvilket skaber store udfordringer for fagenes gennemslagskraft og bæredygtighed.
Dette delprojekt har derfor til hensigt at undersøge hvordan lærere og elever fra starten kan samarbejde med forskere og ressourcepersoner om at udvikle teknologiforståelse som et nyt dansk fag og faglighed.
Model for (bæredygtig) indførsel af teknologiforståelse som ny faglighed på alle skoler
Delprojektet udgiver forskningsartikler om elever og læreres deltagelsesmuligheder i fagudvikling samt betydningen af skolekultur og organisering. Derudover laver delprojektet konkrete metodebeskrivelser og udarbejder en model til indførsel af teknologiforståelse på alle danske folkeskoler (i samarbejde med delprojekt om virkning og skalering).
Illustration, der viser princippet for udvikling af teknologiforståelse i og med skolens praksis