Digital myndiggørelse i digital teknologiforståelse

Gruppen udvikler fagdidaktisk viden om digital myndiggørelse.

Formål

Dette delprojekt skal udvikle viden om didaktik for digital myndiggørelse som en del af teknologiforståelse som en selvstændig faglighed. Denne viden vil kunne understøtte undervisning i teknologiforståelse i både skole og ungdomsuddannelse. Den fagdidaktiske viden udforskes gennem afprøvning af undervisningsforløb, og den manifesteres i eksemplariske undervisningsforløb.

Undersøgelsen af digital myndiggørelse opdeles i følgende elementer:

Identifikation af didaktiske kategorier

Didaktiske kategorier for digital myndiggørelse som en del af en selvstændig faglighed identificeres og beskrives i en samlet fagdidaktisk model.

Udvikling af en samlet fagdidaktik

Med udgangspunkt i de identificerede kategorier udvikles en samlet fagdidaktik for digital myndiggørelse som del af en selvstændig faglighed.

Udvikling af eksemplariske undervisningsforløb

Der udvikles og afprøves eksemplariske undervisningsforløb i tæt samarbejde med lærere fra både grundskole og ungdomsuddannelser. Der udformes en progressionsmodel, der beskriver, hvordan digital teknologiforståelse udvikles trin-for-trin gennem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Der arbejdes med at sikre, at modellen er tilpasset forskellige alderstrin og faglige kontekster.

Faglig ledelse

Mikkel Hjorth

Mikkel Hjorth

Docent, Phd.

VIA University College

+45 8755 3055

misi@via.dk

Faglige udviklere

Mark Holler

Mark Holler

Pædagogisk konsulent

UCN CFU

+45 7269 0834

mhol@ucn.dk

Bjarke Lindsø Andersen

Bjarke Lindsø Andersen

Lektor, Ph.d.

Professionshøjskolen Absalon

+45 7248 2821

bjan@pha.dk

Søren Würtz Christensen

Søren Würtz Christensen

VIA University College, Læreruddannelsen

sowc@via.dk

Jesper Juellund

Jesper Juellund

Lektor, Ph.d.

Københavns Professionshøjskole

+45 5163 2713

jeje@kp.dk