Formål
Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande, men denne digitalisering afspejler sig ikke nødvendigvis i de teknologiforståelseskompetencer, som kommende generationer besidder. Manglende opbygning af disse kompetencer kan have utilsigtede konsekvenser, især i forhold til nye teknologier som kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML).
Derfor er det indsatsens formål at integrere teknologiforståelse i KI og ML i undervisningsfaget dansk samt i almen didaktik på læreruddannelsen. Det sker i samarbejde med læreruddannere fra alle professionshøjskoler.
Arbejdsområder
I projektet er der fokus på tre forsknings- og udviklingsområder.
- At udarbejde et struktureret survey studie, der afdækker nationale og internationale erfaringer med lærerkompetencer og kompetenceudvikling af læreruddannere i teknologiforståelse med særlig fokus på KI og ML.
- At udarbejde et interviewbaseret studie, som afdækker læreruddanneres nuværende erfaringer med undervisning af lærerstuderende i teknologiforståelse i relation til KI og ML.
- At samarbejde med læreruddannere om at udvikle en generisk og afprøve, hvordan den kan indgå i udarbejdelsen af et didaktiseret forløb i dansk og alm. didaktik i ML og KI på læreruddannelsen.
Der tages afsæt i fagene dansk og almen didaktik på læreruddannelsen, da de er særligt oplagte til en kritisk og konstruktiv indsats omkring KI og ML. Projektet følger anbefalinger fra internationale forskere om at holde teknologierne åbne for kritiske og kreative undersøgelser.