Udvikling af kunstig intelligens og maskinlæring i lærerfaglig teknologiforståelse

Gruppen undersøger, hvordan en dansk tilgang til kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML) kan udvikles på læreruddannelsen.

Formål 

Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande, men denne digitalisering afspejler sig ikke nødvendigvis i de teknologiforståelseskompetencer, som kommende generationer besidder. Manglende opbygning af disse kompetencer kan have utilsigtede konsekvenser, især i forhold til nye teknologier som kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML). 

Derfor er det indsatsens formål at integrere teknologiforståelse i KI og ML i undervisningsfaget dansk samt i almen didaktik på læreruddannelsen. Det sker i samarbejde med læreruddannere fra alle professionshøjskoler.   

Arbejdsområder 

I projektet er der fokus på tre forsknings- og udviklingsområder.   

  • At udarbejde et struktureret survey studie, der afdækker nationale og internationale erfaringer med lærerkompetencer og kompetenceudvikling af læreruddannere i teknologiforståelse med særlig fokus på KI og ML. 
  • At udarbejde et interviewbaseret studie, som afdækker læreruddanneres nuværende erfaringer med undervisning af lærerstuderende i teknologiforståelse i relation til KI og ML. 
  • At samarbejde med læreruddannere om at udvikle en generisk og afprøve, hvordan den kan indgå i udarbejdelsen af et didaktiseret forløb i dansk og alm. didaktik i ML og KI på læreruddannelsen.  

Der tages afsæt i fagene dansk og almen didaktik på læreruddannelsen, da de er særligt oplagte til en kritisk og konstruktiv indsats omkring KI og ML. Projektet følger anbefalinger fra internationale forskere om at holde teknologierne åbne for kritiske og kreative undersøgelser.

Projektleder

Camilla Balslev Nielsen

Camilla Balslev Nielsen

Programleder for grundskoler og presse

Københavns Professionshøjskole

2939 7072

caban@kp.dk

Faglig ledelse

Marie Falkesgaard Slot

Marie Falkesgaard Slot

Docent, Ph.d.

Københavns Professionshøjskole

4189 7694

mafa@kp.dk

Rasmus Fink Lorentzen

Rasmus Fink Lorentzen

Docent, Ph.d.

VIA University College

2877 7385

ralo@via.dk

Mikkel Hjorth

Mikkel Hjorth

Docent, Phd.

VIA University College

+45 8755 3055

misi@via.dk

Faglige udviklere

Danielle Hagood

Danielle Hagood

Videnskabelig assistent

Københavns Universitet

Ane Vielandt Jensen

Ane Vielandt Jensen

Forskningsassistent

Aarhus Universitet

Rasmus Leth Jørnø

Rasmus Leth Jørnø

Docent i Teknologiforståelse og teknologididaktik, Ph.d.

UCL Erhversakademi og professionshøjskole

Antonia Clasina Södergren

Antonia Clasina Södergren

post.doc.

Aarhus Universitet, Institut for Kommunikation og Kultur

Claes Mørkeberg

Claes Mørkeberg

Chefkonsulent, programleder

Institut for Didaktik og Digitalisering, Københavns Professionshøjskole