Formål
Dette delprojekt skal udvikle viden om didaktik for digital myndiggørelse som en del af teknologiforståelse som en selvstændig faglighed. Denne viden vil kunne understøtte undervisning i teknologiforståelse i både skole og ungdomsuddannelse. Den fagdidaktiske viden udforskes gennem afprøvning af undervisningsforløb, og den manifesteres i eksemplariske undervisningsforløb.
Undersøgelsen af digital myndiggørelse opdeles i følgende elementer:
Identifikation af didaktiske kategorier
Didaktiske kategorier for digital myndiggørelse som en del af en selvstændig faglighed identificeres og beskrives i en samlet fagdidaktisk model.
Udvikling af en samlet fagdidaktik
Med udgangspunkt i de identificerede kategorier udvikles en samlet fagdidaktik for digital myndiggørelse som del af en selvstændig faglighed.
Udvikling af eksemplariske undervisningsforløb
Der udvikles og afprøves eksemplariske undervisningsforløb i tæt samarbejde med lærere fra både grundskole og ungdomsuddannelser. Der udformes en progressionsmodel, der beskriver, hvordan digital teknologiforståelse udvikles trin-for-trin gennem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Der arbejdes med at sikre, at modellen er tilpasset forskellige alderstrin og faglige kontekster.