Introforløb: Har du styr på dine data på sociale medier?

I forløbet skal eleverne arbejde med sociale medier, data og datahøst. Forløbet lægger op til arbejdet med, hvilke etiske dilemmaer og problemstillinger, der følger med, når man bevæger sig rundt på sociale medier og i kommercielle computerspil – særligt når det hele er formet af teknologier og drevet af algoritmer.
📖 Dansk✎ 6.-8. klassetrin🕓 10 lektioner af 45 min.

Kunne du godt tænke dig at hjælpe dine elever med at gennemskue sociale medier?

I dette introducerende forløb skal I arbejde med elevernes begyndende forståelse for samspillet mellem sociale medier, data og algoritmer. Gennem forskellige tekster som Anders And, fagtekster og korte videoer får I viden og historier, I kan arbejde med. Eleverne skal spille kortspillet Datafisk og i forlængelse heraf bygge en prototype på et socialt medie. Forløbet rundes af med en opsamlende aktivitet, hvor I skal bruge dialogkort og en plakat.

Formålet med de forskellige aktiviteter er at give eleverne en grundlæggende viden, som danner afsæt for de tre efterfølgende undervisningsforløb om indtryk, udtryk og aftryk med data. Gennem alle fire undervisningsforløb lavet til fagmødet mellem dansk og teknologiforståelse er der indtænkt en progression, som understøtter elevernes literacykompetencer og kundskaber, engagement og myndighed.

Så gå i gang og klæd eleverne på til at blive bevidste om data, datahøst og algoritmer på sociale medier.

Forløbet i trin

1: Forforståelse – Anders And. Online med Anders And (Faglig læsning)

2: Viden om data og datahøst: Spil med Datafisk (Datafisk del 1)

3: Byg dit eget sociale medie (Datafisk del 2)

4: Viden om data og algoritmer

  • Hvad er en algoritme? (Faglig læsning)
  • Aktivitet med dialogkort om algoritmer, data og social medier
  • Dataprocesmodel (plakat)

Udviklere

Anne Birk-Ellegren
Tina Hejsel
Lise Dissing Møller
Ditte Vejby Schou

Download materiale (ZIP, 1.3 MB)

Grundlæggende ressourcer:
  • Slides til undervisningsbrug (PPTX, 15 slides)
Forforståelse:
  • Anders And blad (PDF, 27 sider) (Link)
Viden om data og datahøst: Spil med Datafisk:
  • Datafisk spil (del 1) (Link)
  • Byg dit eget SoMe, Data Fisk spil (del 2) (Slides, 14 sider) (Link)
Viden om data og algoritmer:
  • Fagtekst ”Hvad er en algoritme?” (PPTX, 12 slides)
  • Dialogkort (PDF, 5 sider)
  • Plakat med Dataprocesmodel (PDF)
  • Video hvor dataprocesmodellen forklares (generisk video) LINK
  • Ordliste med begrebsafklaringer (på tværs af forløb) LINK