Konference

TekForstå 2025

24. april 2025
Odeon, Odense
TekForstå er Videnscenter for Digital Teknologiforståelses konference på grundskoleområdet. Konferencen blev i 2025 udviklet og afviklet i samarbejde med Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde (VBRiB), som er en strategi under Odense Kommunes Børne- og Ungeforvaltning. TekForstå25 løb af stablen den 24. april 2025 i koncert- og konferencecentret Odeon i hjertet af Odense.

Tema: Klar til teknologiforståelse

Fra 2027 skal der undervises i teknologiforståelse i folkeskolen – både som en del af de eksisterende fag og som valgfag i udskolingen. De spørgsmål, der optog deltagerne på TekForstå25 var, hvordan vi forbereder os på det, og hvordan skoler og kommuner sikrer, at alle børn og unge udvikler de nødvendige færdigheder for at kunne være aktive medborgere i et digitaliseret samfund. På TekForstå25 mødtes skolelærere, skoleledere, pædagoger, konsulenter, forskere og studerende for i fællesskab at søge svar og løsninger på spørgsmålene gennem oplæg, hands-on workshops og dialog.

Videreførsel af det kendte FabLearnDK-format

TekForstå-konferencerne er en videreførsel af en serie konferencer, der under navnet FabLearnDK er blevet afholdt fra 2014 til 2024, hvor FabLearnDKs bevilling fra Villumfonden udløb. Konferencens indhold var derfor – i tråd med FabLearnDK – inddelt i tre spor; Talks, Workshops og Open Space. Dertil kom naturligvis de keynotes, der var en del af det fælles program.

Samarbejde med Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde

Konferencen blev til i samarbejde med projektet Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde, der er en strategi i Odense Kommune.

 

Arrangementet er afholdt

4 temaer

Konferencens program tog afsæt i 4 temaer, der ikke mindst satte rammen for de forskellige talk-sessioner:

  1. Teknologiforståelse for alle: Hvordan sikrer vi, at teknologiforståelse kommer til at appellere lige meget til alle elever uanset forudsætninger, alder eller køn? 
  2. Godt i gang med valgfag: Hvordan kommer vi godt i gang med teknologiforståelse som valgfag?
  3. Teknologiforståelse i fag: Vi skal finde ud af, hvordan vi integrerer teknologiforståelse i udvalgte eksisterende fag. Hvordan løser vi det? 
  4. Ledelse & skoleudvikling: Hvad skal kommuner og skoler gøre, for at vi bliver klar til 2027?

TekForstå25 i tal

475 deltagere deltog i 30 workshops, 6 talksessioner og Open Space.