Tema: Klar til teknologiforståelse
Fra 2027 skal der undervises i teknologiforståelse i folkeskolen – både som en del af de eksisterende fag og som valgfag i udskolingen. De spørgsmål, der optog deltagerne på TekForstå25 var, hvordan vi forbereder os på det, og hvordan skoler og kommuner sikrer, at alle børn og unge udvikler de nødvendige færdigheder for at kunne være aktive medborgere i et digitaliseret samfund. På TekForstå25 mødtes skolelærere, skoleledere, pædagoger, konsulenter, forskere og studerende for i fællesskab at søge svar og løsninger på spørgsmålene gennem oplæg, hands-on workshops og dialog.
Videreførsel af det kendte FabLearnDK-format
TekForstå-konferencerne er en videreførsel af en serie konferencer, der under navnet FabLearnDK er blevet afholdt fra 2014 til 2024, hvor FabLearnDKs bevilling fra Villumfonden udløb. Konferencens indhold var derfor – i tråd med FabLearnDK – inddelt i tre spor; Talks, Workshops og Open Space. Dertil kom naturligvis de keynotes, der var en del af det fælles program.
Samarbejde med Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde
Konferencen blev til i samarbejde med projektet Verdens Bedste Robotby i Børnehøjde, der er en strategi i Odense Kommune.