Teknologiforståelse i matematik

I et klasseværelse sidder en gruppe elever og ryster en lille ”dims”  – en såkaldt mikro:bit. Mikro:bitten er en del af noget blokprogrammering, som eleverne ændrer og udvikler undervejs. Spørgsmålet er nu bare: Hvor er matematikken? Og hvordan tydeliggør vi matematikken for eleverne? De to spørgsmål understreger vores første problematik, da digitale muligheder nærmest uendelige. I […]

I et klasseværelse sidder en gruppe elever og ryster en lille ”dims”  – en såkaldt mikro:bit. Mikro:bitten er en del af noget blokprogrammering, som eleverne ændrer og udvikler undervejs. Spørgsmålet er nu bare: Hvor er matematikken? Og hvordan tydeliggør vi matematikken for eleverne?

De to spørgsmål understreger vores første problematik, da digitale muligheder nærmest uendelige. I tidligere projekter har vi erfaret, at koblingen af matematikken og teknologien kan munde ud i, at matematikken bliver sekundær. 

En anden væsentlig problematik er, at eleverne ikke blot skal teknologi, men også analysere og forholde sig kritisk til hvordan f.eks. programmering indgår og påvirker vores samfund. Dette ønsker vi bl.a. at udforske i relation til begrebet ”computationel literacy”, som både rummer computationelle aspekter og et mere analytiske aspekter i relation til digital myndighed, der er yderst relevant for teknologiforståelse.  

Læs mere om det konkrete forløb på dette link: https://forløb.forstå.dk/course/aMfV-fantaloria/assignment/aMdB-den-magiske-bog 

Vi arbejder i matematikgruppen med at udvikle modeller for integration imellem teknologiforståelse og matematik. Det gør vi blandt andet ved at undersøge hvordan man samtidigt at adressere elementer fra informatik og matematik i undervisning, samt ved at undersøge det konkrete udgangspunkt som matematikundervisere har for at løfte opgaven omkring teknologiforståelse. Konkret arbejder vi med at udvikle fagligheder og forløb omkring datascience og statistik, vektorregning og kunstig intelligens og bias.

Vi har et fokus der tager udgangspunkt i computational literacy (på samme måde som danskgruppen – sæt gerne reference ind), og en opmærksomhed på at få alle kompetenceområderne til at møde matematikundervisningen. I grundskolesammenhæng er der for eksempel en relativ stærk tradition for at bruge i teknologi og teknologiforståelse til at understøtte elevers kreative udtryk, hvorimod erfaringerne med at gøre et kritisk blik på den digitale omverden til omdrejningspunkt for samspillet mellem matematik og teknologiforståelse er langt mindre udviklet.

Faglig ledelse

Faglige udviklere

Camilla Finsterbach Kaup

Camilla Finsterbach Kaup

Lektor, Ph.d.

Professionshøjskolen UCN