Teknologiforståelse i dansk

Vi undersøger digital kreativitet og myndiggørelse i danskfaget for elever i grundskolen og gymnasiet.

Formål

Formålet med arbejdspakken er at afprøve, udvikle og dokumentere viden om integration af teknologiforståelse i danskfaget. Udgangspunktet er, at børn vokser op i et samfund præget af stigende digitalisering. Vi forsker derfor i fagdidaktik med fokus på elevers muligheder for at udtrykke sig kreativt med computationelt sprog og samtidig forholde sig kritisk til teknologiers indflydelse på individ og fællesskaber i samfundet. Spørgsmålet er, hvilke designprincipper der er fundamentale for interventioner med digital kreativitet og multimodale tekster i dansk fra grundskole- til gymnasieniveau?

Samarbejde med lærere

I samarbejde med dansklærere i folkeskoler og gymnasier udvikler vi gennem de næste tre år nye undervisningsdesigns om digital kreativitet og myndiggørelse. Derudover leverer vi ny viden om designprincipper for

  • Teknologifaglige fænomener og indhold
  • Faglige mål for teknologiforståelse i dansk
  • Analoge og digitale arbejdsformer i dansk
  • Differentiering og deltagelsesmuligheder
  • Teknologifaglig progression i et K12-perspektiv
  • Evaluering og vurderingskriterier

Teoretisk grundforståelse

Computationel literacy (CL) definerer vi som evnen til at kunne udtrykke sig selvstændigt og skabende med teknologier i en social og kulturel praksis. Denne literacy har både kognitive, sociale og materielle aspekter (inspireret af diSessa 2000), og den leder til sproglige nydannelser, som kan stimuleres og videreudvikles i danskfaget. Her arbejdes der i forvejen med multimodalitet, og CL kan ses som en udvidelse af det socialsemiotiske felt med fokus på teknologi som materiale.

Denne teoretiske grundforståelse er baggrunden for at afprøve nye analoge og digitale arbejdsformer i dansk.

Nedenstående model viser, hvordan CL afgrænses fra computationel tænkning.

Samarbejde på tværs af videncenteret

Vi har fokus på danskfaget, men samarbejder naturligt med de øvrige arbejdspakker i centeret om afprøvninger og udviklinger af teknologiforståelse i dansk på skoler – især arbejdspakkerne for teknologiforståelse i matematik, teknologiforståelse som selvstændigt fag og digital teknologiforståelse for alle.

Faglig ledelse

Marie Falkesgaard Slot

Marie Falkesgaard Slot

Docent, Ph.d.

Københavns Professionshøjskole

4189 7694

mafa@kp.dk

Rasmus Fink Lorentzen

Rasmus Fink Lorentzen

Docent, Ph.d.

VIA University College

2877 7385

ralo@via.dk

Faglige udviklere

Ditte Vejby Schou

Ditte Vejby Schou

Lektor

Professionshøjskolen UCN

Tina Hejsel

Tina Hejsel

Lektor

UC SYD

Anne Birk-Ellegren

Anne Birk-Ellegren

Adjunkt

VIA University College

Lise Dissing Møller

Lise Dissing Møller

Lektor

Professionshøjskolen København