Byg en sprogmodel og oplev dens konsekvenser

Du inviteres til at bygge din egen sprogmodel og udforske betydningen af de datasæt og den sandsynlighedsmodel du vælger. Materialet giver dig en hands-on forståelse af hvordan en computer forstå og genere tekst?
📖 Teknologiforståelse✎ 7-9. klassetrin🕓 4-6 lektioner

Tag dine elever med ind i maskinrummet bag kunstig intelligens. I dette undervisningsforløb bygger og undersøger eleverne transparente sprogmodeller – både med pap og på pc. Når de vælger datasæt og justerer sandsynligheder, ser de direkte, hvordan modellens output ændrer sig, og hvordan små valg kan generere både ny tekst, fejl og bias.

Øvelserne gør det mulig for eleverne at opdage, hvordan modellerne er sat sammen, og hvordan sandsynligheder styrer resultaterne. Undervejs støder de på bias og fejl – og undersøger, hvorfor de opstår.

Tag eleverne med helt ind i maskinrummet bag kunstig intelligens

Med dette undervisningsforløb får du en enkel og engagerende måde at undervise både i AI og om AI. Eleverne bygger deres egne sprogmodeller og oplever, hvordan deres valg af data og regler påvirker modellens svar. De arbejder med en transparent model fra maskinrummet.dk – en model, de kan se ind i, forstå og ændre. Det gør AI konkret og tilgængelig, selvom sprogmodeller normalt virker abstrakte og uigennemskuelige.

Forløbet kombinerer analoge aktiviteter som ordposer og lykkehjul med digitale værktøjer, der visualiserer sandsynligheder og output. Eleverne indsamler data, vælger regler og tester forskellige strategier. De oplever, hvordan bias opstår, og hvordan små ændringer i datasættet kan få store konsekvenser. Undervejs får de styr på begreber som N-gram, systempromt og sandsynlighedsmodeller – og de ser tydeligt, hvorfor modellen svarer, som den gør.

Materialet giver dig som lærer mulighed for at bruge dialogisk læring som feedbackstrategi. Aktiviteterne etablerer deltagelsesmuligheder for alle elever og frigør dig til at gå i dialog med grupperne om deres valg, udfordringer og observationer. Når eleverne arbejder med ordposer og bygger sprogmodeller, opstår der naturlige samtaler, hvor de forklarer deres designvalg og reflekterer over konsekvenserne. Dialogen bliver både et mål og et vidnesbyrd om deres begyndende forståelse af AI og data. I undervisningsmaterialet finder du konkrete eksempler på lærerstillede spørgsmål og elevrefleksioner, som du kan bruge til din forberedelse og evaluering.

Lad dine elever skabe deres egen sprogmodel og opleve konsekvenserne.

Forløbet i trin

Trin 1: Print udgangsbilletter

Trin 2: Klargøring materialer (Print og udklip ordposer)

Trin 3: Aktivitet: Hvordan søger du?

Trin 4: Hvad er en Chatbot (Video)

Trin 5: Aktivitet: Ordposer

Trin6: Opsamling på ordposer: Sorteringsstrategier

Trin 7: Evaluering: Udgangsbillet: hvor 8. klasse anbefaler til 4. klasse

 

Trin 1: Print ordhjul

Trin 2: Klargøring materialer (Tegnestifter, sikkerhedsnåle, lærerens tyggegummi, print lykkehjul)

Trin 3: Aktivitet: Byg en sprogmodel med pap og tegnestifter

Trin 4: Præsenter sandsynlighedsmodeller: Grådig, vægtet sandsynlighed og tilfældig

Trin 5: Aktivitet: Producer ti sætninger med vægtet sandsynlighed

Trin6: Opsamling på sprogmodellen: Eksempler på sætninger som virker og fejl som opstår

Trin 7: Juster modellen med N-gram med risiko for at der opstår bias eller andre fejl

Trin 8: Evaluering: Er det kun mænd der hader og kun kvinder der er sygeplejersker?

 

Trin 1: Aktivitet: Hvordan kan en computer forstå og generere en tekst?

Trin 2: Aktivitet: Vælg et data sæt og lav en ordsky i maskinrummet

Trin 3: Aktivitet: Byg en sprogmodel i maskinrummet og generer nye sætninger

Trin 4: Opsamling på sprogmodellen: Eksempler på sætninger som virker og fejl som opstår

Udviklere

Michael Hjardgaard Andresen, Lærer på Gammelgaardsskolen, Forskningsassistent ved Videnscenter for Digital Teknologiforståelse

Download materiale (ZIP, 3.9 MB)

  1. Ordposer (PDF, 4 sider)
  2. Slides med udgangsbilletter
  3. Skabelon til lykkehjul (PDF, 1 side)
  4. Slides til undervisningen med kommentarer til underviseren