Tag dine elever med ind i maskinrummet bag kunstig intelligens. I dette undervisningsforløb bygger og undersøger eleverne transparente sprogmodeller – både med pap og på pc. Når de vælger datasæt og justerer sandsynligheder, ser de direkte, hvordan modellens output ændrer sig, og hvordan små valg kan generere både ny tekst, fejl og bias.
Øvelserne gør det mulig for eleverne at opdage, hvordan modellerne er sat sammen, og hvordan sandsynligheder styrer resultaterne. Undervejs støder de på bias og fejl – og undersøger, hvorfor de opstår.
Tag eleverne med helt ind i maskinrummet bag kunstig intelligens
Med dette undervisningsforløb får du en enkel og engagerende måde at undervise både i AI og om AI. Eleverne bygger deres egne sprogmodeller og oplever, hvordan deres valg af data og regler påvirker modellens svar. De arbejder med en transparent model fra maskinrummet.dk – en model, de kan se ind i, forstå og ændre. Det gør AI konkret og tilgængelig, selvom sprogmodeller normalt virker abstrakte og uigennemskuelige.
Forløbet kombinerer analoge aktiviteter som ordposer og lykkehjul med digitale værktøjer, der visualiserer sandsynligheder og output. Eleverne indsamler data, vælger regler og tester forskellige strategier. De oplever, hvordan bias opstår, og hvordan små ændringer i datasættet kan få store konsekvenser. Undervejs får de styr på begreber som N-gram, systempromt og sandsynlighedsmodeller – og de ser tydeligt, hvorfor modellen svarer, som den gør.
Materialet giver dig som lærer mulighed for at bruge dialogisk læring som feedbackstrategi. Aktiviteterne etablerer deltagelsesmuligheder for alle elever og frigør dig til at gå i dialog med grupperne om deres valg, udfordringer og observationer. Når eleverne arbejder med ordposer og bygger sprogmodeller, opstår der naturlige samtaler, hvor de forklarer deres designvalg og reflekterer over konsekvenserne. Dialogen bliver både et mål og et vidnesbyrd om deres begyndende forståelse af AI og data. I undervisningsmaterialet finder du konkrete eksempler på lærerstillede spørgsmål og elevrefleksioner, som du kan bruge til din forberedelse og evaluering.
Lad dine elever skabe deres egen sprogmodel og opleve konsekvenserne.